Coaching och workshops

Torbjörn Eriksson, Hjärnverket

Coaching och workshops riktar sig i huvudsak till medarbetare inom informations- och marknadsavdelningar, inhouse- och reklambyråer.

Referenser

Coaching
Utveckla dina idéer och din kreativitet
Skaffa ett eget bollplank med KREATIV MENTOR

Många kommunikatörer upplever att de ibland skulle behöva någon extern att bolla idéer med. Någon att testa idéer på. Få konstruktiv kritik och feedback på exempelvis kampanjer, annonser, webbinnehåll med mera. Även få tips på egen kreativ utveckling.

KREATIV MENTOR är en unik tjänst för dig som vill ha tillgång till en egen mentor i frågor som rör marknadskommunikation och kreativitet. Du väljer själv när och hur ofta du vill ha tillgång till tjänsten.

Omfattning och genomförande:
Enligt överenskommelse. Coaching genomförs i huvudsak på distans.
Torbjörn Eriksson blir din mentor.

Målgrupper:
Kommunikatörer på reklam – eller inhousebyråer.
Marknads- och informationsavdelningar.

Workshop
Idéutveckling för kreativa team
Heldag med metoder och scenarios

Detta är en dag med högt till tak! Tanken är att vi tillsammans arbetar med olika kreativa metoder och tänkbara scenarios för att utveckla vår kreativitet och stärka teamet. Under dagen diskuterar, skissar och presenterar vi olika idéer och lösningar relaterade till marknadskommunikation. Alla får möjlighet att bidra och komma till tals.

Omfattning och genomförande:
Heldag. Innehåll enligt överenskommelse och offert.
Torbjörn Eriksson genomför workshop.

Målgrupper:
Kommunikatörer och kreativa team på reklam – eller inhousebyråer.
Marknads- och informationsavdelningar.

Idé- och konceptutveckling för produktutvecklare

Workshop
Skapa och dela innehåll med Infographics
Släpp loss kraften i visuell storytelling

En av de nya utmaningarna inom grafisk kommunikation handlar om att skapa visuell kommunikation som delas av andra, exempelvis i sociala medier. För att göra detta, krävs en genomtänkt strategi och verktygslåda. På denna workshop tränar ni på att skapa visuell storytelling. Högt till tak!

Omfattning och genomförande:
Heldag (på plats eller distans).
Torbjörn Eriksson genomför workshop.

Målgrupp:
Grafiska kommunikatörer på kommunikations- och marknadsavdelningar, reklam – eller inhousebyrå

Workshop
Strategi och gemensam tonalitet för content marketing
Nå målgrupper med värdeskapande marknadskommunikation

Under en heldag läggs grunden till en framtida strategi och gemensam tonalitet för innehåll i olika kanaler. Beteendeprofiler och utformning av relevant innehåll är i fokus under dagen.

Omfattning:
Heldag. Går att kombinera med workshopen ”Idéutveckling för kreativa team” (+ 1 dag).
Torbjörn Eriksson genomför workshop.

Målgrupp:
Kommunikatörer och kreativa team på reklam – eller inhousebyråer.
Marknads- och informationsavdelningar.

Workshop budskapsutformning för kommunikatörer

Workshop
Det är rubriken som säljer budskapet
Träna på att locka till läsning

Allt hänger på rubriken när det gäller textinnehåll på internet. Har du inte lyckats fånga besökaren i rubriken är chansen stor att resten av innehållet ignoreras.

På denna workshop tränar vi på att utforma rubriker och så kallade nedryckare. Vi tränar även på att utforma relevanta texter för ”call to action” (CTA). Underlaget under dagen är era egna texter som ni producerar/har publicerat. Vi gör textanalyser, diskuterar och skriver. Testar olika tankar och funderingar.

Workshopen består av två delar. Under en heldag träffas vi på plats hos er, ni får därefter uppgifter som ska lösas på distans. Individuell feedback och konstruktiv kritik på uppgifterna ges på distans.

Omfattning:
Heldag + ”hemuppgifter” (på plats och distans):
Torbjörn Eriksson genomför workshop.

Målgrupp:
Skrivande kommunikatörer på kommunikations- och marknadsavdelningar, reklam – eller inhousebyrå.

Workshop
Så här genomför ni kreativa möten
Bättre motivation och resultat

 Kreativa möten är viktiga för att alla medarbetare ska känna sig inkluderade och bidra till verksamhetens utveckling. Under denna workshop tränar ni på att genomföra effektiva idémöten och pitch (sälja in idéer).
Denna workshop tar även upp exempel på möteshantering (inför, under och uppföljning) av sammankallande.

Omfattning:
Heldag.
Torbjörn Eriksson genomför workshop.

Målgrupp för workshop:
Samtliga medarbetare på kommunikations- och marknadsavdelningar, reklam – eller inhousebyrå.

Workshop
Skapa video med smartphone
Värdeskapande innehåll för webb och sociala medier

Alltfler företag och organisationer använder video i sin marknadskommunikation. Med video skapas större möjligheter att fånga uppmärksamhet och att vara relevant exempelvis med hjälp av presentationer och intervjuer. För dig som arbetar som kommunikatör, oavsett om det är med text eller bild, är det hög tid att titta närmare på detta område. Hur ska ni inkludera video i er strategi för Content Marketing? Hur kan ni själva skapa video?

”Skapa video med smartphone” är en praktisk workshop under en heldag. Dagen börjar med en kortare diskussion kring tänkbara strategier för att sedan snabbt gå över till hur du själv kan skapa video med hjälp av din smartphone. Vi går igenom de olika stegen. Från själva idén till färdig video. Vi filmar och redigerar under dagen med hjälp av egna smartphones.

Nivå
Start/grund

Innehåll workshop

* Video som en del i strategin för Content Marketing
* Att hitta idén och innehållet
* Göra storyboard/manus
* Olika tillbehör/hjälpmedel för att filma
* Filma och redigera video i smartphone
* Marknadsföra videos

Omfattning
Heldag

Målgrupp
Samtliga medarbetare på kommunikations- och marknadsavdelningar, reklam – eller inhousebyrå.

För mer information, kontakta Torbjörn Eriksson Hjärnverket
torbjorn@hjarnverket.se eller 0708 – 779852